Uppsägning arbetsbrist
Skriv själv online
På 10-20 min skriver du själv online uppsägningshandlingar vid arbetsbrist genom att svara på ett antal enkla frågor. Läs mer om hur tjänsten fungerar här.
Möjlighet att upprätta flera dokument
Nöjd kund-garanti
Ingen inloggning krävs
SKRIV MED HJÄLP AV JURIST
Ta hjälp av en jurist och skriv uppsägningshandlingar vid arbetsbrist till fast pris. Du svarar på frågorna och juristen bokar ett möte med dig för att skapa ditt dokument. Denna tjänst tillhandahålls i samarbete med vår partner Kliently. Läs mer om hur tjänsten fungerar här.
Jens Holmberg
Grundare / jurist
Denna webbsida samt dokumentpaketet för uppsägning på grund av arbetsbrist har författats av Jens Holmberg, som varit verksam som jurist sedan 2010.
Förfarandet vid uppsägning på grund av arbetsbrist
Förfarandet vid en uppsägning på grund av arbetsbrist innefattar flera åtgärder före det att arbetsgivaren överlämnar själva uppsägningsbeskedet. Först och främst har arbetsgivaren en skyldighet att försöka undvika uppsägning och utreda om man istället kan omplacera arbetstagarna som står under hot om uppsägning. Arbetsgivaren ska alltså företa en omplaceringsutredning. Vidare ska arbetsgivaren genomföra en konsekvensanalys, dvs. en undersökning om uppsägningen kommer påverka arbetsmiljön för den personal som blir kvar utan risk för ohälsa och olycksfall. Det föreligger också ofta en skyldighet för arbetsgivaren att kalla berörda arbetstagarorganisationer till förhandling. Dessutom behöver arbetsgivaren normalt följa en viss turordning för uppsägningarna. I vissa fall kan arbetsgivaren också behöva varsla Arbetsförmedlingen.
Läs igenom våra artiklar
Vi har skrivit en artikelserie om uppsägning av arbetstagare. En av artiklarna avser uppsägning till följd av arbetsbrist och i den redogör vi för tillämpliga lagar och regler, och all information du behöver inför en uppsägning. Vi går också igenom vilka åtgärder som en arbetsgivare behöver vidta, vilka olika dokument som man behöver upprätta och varför, samt vilket innehåll dessa dokument ska ha.
Hur upprättar man nödvändiga dokument vid arbetsbristuppsägning?
Det är smidigt att upprätta juridiska dokument med hjälp av Juridok. Med vägledning av vår tjänst svarar du bara på de frågor som ställs – det tar mellan 10-20 minuter. Tjänsten skapar sedan omedelbart korrekta kallelse- och uppsägningshandlingar som är skräddarsydda för din situation. Det är väldigt enkelt och mycket prisvärt!